Części zamienne do samolotów Boeinga, Airbusa i innych producentów przybyły do Rosji w zeszłym roku pomijając sankcje. Poinformowało o tym amerykańskie wydanie The New York Times w poniedziałek, 15 maja.
Media dodają, że informacje były zebrane i przeanalizowane przez amerykański zbiór danych handlowych Import Genius, który zauważa, że części samolotów warte dziesiątki milionów dolarów zostały wysłane do rosyjskich linii lotniczych objętych sankcjami USA, w tym Russia Airlines, Aeroflot, Ural Airlines, S7 Airlines, Utair Aviation i Pobeda.
Takie przesyłki są możliwe, tylko dzięki nielegalnym planom stworzonym w celu obejścia sankcji poprzez przemieszczanie towarów przez nieoficjalnych nabywców, często zlokalizowanych na Bliskim Wschodzie iw krajach azjatyckich.
Dane celne obejmowały ponad 5000 oddzielnych wysyłek części samolotów do Rosji w ciągu ośmiu miesięcy 2022 roku, od prostych śmigieł po rozrusznik silnika samolotu Honeywell o wartości 290 000 USD.
Większość produktów została wysłana przez takie kraje jak: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Turcja, Chiny i Malediwy. Kilka partii zostało wysłanych bezpośrednio z USA i krajów europejskich.
Przypomnijmy, że negocjacje w sprawie nowych sankcji wobec Federacji Rosyjskiej mogą się przeciągać. Niektóre kraje UE uważają sankcje za zbyt łagodne, podczas gdy inne obawiają się zniszczenia ich więzi międzynarodowych.